• U bent hier:

Website sponsor

Welkom!

Welkom bij BA-Motorsport. BA-Motorsport is een jong raceteam dat eind 2009 is opgericht. BA-Motorsport streeft er naar om niet alleen mensen voor een betaalbare prijs te laten racen, maar ook om relaties en sponsoren een platform te bieden voor relatiemarketing of personeeluitjes.

Daarnaast zetten wij ons actief in voor de stichting Against Cancer. Deze stichting organiseert uitjes en evenementen voor kinderen die getroffen zijn door kanker.
"Against Cancer geeft een glimlach aan kinderen die bezig zijn met hun race tegen kanker"

Wij doen ook mee aan de circuitdag van de Stichting Against Cancer op 7 augustus a.s. Steunt u ons doel, maak dan een donatie over naar de Stichting uit onzer naam en klik hier.

Indien u geinteresseerd bent of wij iets voor u kunnen betekenen kunt u met ons contact opnemen via het contactformulier op de pagina contact.
 
Wilt u op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes of kans maken om een keer uitgenodigd te worden voor één van de races? Schrijf u dan hier in voor de nieuwsbrief of
 
In 2019 verschijnen we aan de start van de Westfield Against Cancer Cup
 
 
 

Goed resultaat 5e race Zandvoort

22-08-2012, 10:59 Terug naar het overzicht
Goed resultaat 5e race Zandvoort
Ondanks alle drukte met verhuizingen en diverse vakanties lukte het BA-Motorsport om met een volledige bezetting af te reizen naar Zandvoort voor het 5e evenement van dit jaar. En met succes!

Gerrit en Rolf waren op donderdagavond al naar Zandvoort afgereisd om ons te installeren en ons als team alvast in te schrijven. Vrijdagmorgen kwam Patrick naar het circuit samen met sponsor en supporter Edwin de Wekker van adviesbureau Atensus.

De vrije training verliep zonder noemenswaardig problemen ondanks dat een Saker in de voorgaande sessie een oliespoor van 3 kilometer op het circuit had neergelegd. Een actie waar een passende straf voor opgelegd had moeten worden.
De kwalificatie ging later van start doordat veel tijd verloren was met het opruimen van de olie op de baan. Patrick nam bewust iets de tijd om op deze manier een vrije baan te hebben. Een overijverig marshall gaf vervolgens geen toestemming om de baan op te gaan, omdat Patrick te laat bij het opstellen zou zijn geweest. Na een discussie kon gelukkig Karin Dolman van NoSpeedLimits met foto's aantonen dat Patrick wel degelijk bij de vooropstelling was en mochten we de baan op en werd de waarschuwing ingetrokken.

Dat door tijdsdruk de wedstrijdleiding had besloten om de kwalificatie flink in te korten wisten we op dat moment nog niet en de verrassing was dan ook groot toen Patrick na 1 snelle ronde al werd afgevlagd. Gelukkig was deze ene snelle ronde al goed voor een 10e startplaats.

De eerste race werd er in tegenstelling tot normaal gestart na de vrije klasse. Hayley Lazell was te gretig en beging een valse start. Ook Ewald Klip was te vroeg weg en pakte zo voordeel. Beiden werden na de race bestraft met een tijdstraf van slechts 10 seconden. Patrick kon bij de start helaas niet al het verschil maken, terwijl Gerard Rooks als een duveltje uit het doosje een aantal plaatsen wist te pakken.

Patrick kwam vervolgens achter een groepje geleid door Max Snoeck. Daar waar Max verbeten zijn positie verdedigde, probeerden Ton Strouss sr. en Gerard Rooks hem bocht na bocht te verschalken. Met deze drie vechtend om elke centimeter en op hun limiet rijdend voor hem restte Patrick niets anders dan wachten op ruimte voor een inhaalactie. Na slechts 2 ronden werd echter al code 60 gezwaaid vanwege opruimwerkzaamheden na een ongeluk tussen Roel Meyer en een deelnemer uit de vrije klasse. Maar liefst 6 ronden lang bleef code 60 gelden. Na de herstart herhaalden de eerste ronden zich weer. Bij het ingaan van de laatste ronde verloor dan toch Gerard Rooks alsnog de controle over zijn auto en spinde in de Tarzanbocht. In de resterende bochten kon Patrick helaas niet meer profiteren van ontstane ruimte. Een 10e plaats was dan ook het resultaat.

Johan van Klinken had tijdens de eerste race problemen gehad met zijn versnellingbak en na overleg werd besloten de bak te vervangen door een door BA-Motorsport net nieuw gekocht upgrade versnellingsbak. Raek racing begon direct aan het vervangen van de bak om op deze manier wellicht op tijd klaar te zijn voor de volgende race. Monteur Rolf en Patrick van BA-Motorsport en Steef van Wellink race experience hielpen mee en binnen een recordtijd van 5 kwartier was de bak vervangen. Uiteindelijk zou Johan in race 2 meedoen en zelfs als 8e eindigen.

Voor aanvang van race 2 had de wedstrijdleiding alle Westfieldrijders een waarschuwing gegeven. Er werd veel te hard gereden tijdens de code 60 en dat mocht niet weer voorkomen.
Met deze waarschuwing in het achterhoofd vertrokken de Westfield nu als vanouds voor de vrije klasse vanaf de start voor de 2e race.

Patrick had een goede start en kon zich direct goed positioneren. Na een ronde had hij o.a al Max Snoeck, Ton Strouss sr. verschalkt en lag hij op een keurige 8e plaats direct achter Mark Beuk. De deze wedstrijd uitblinkende Mark Beuk trapte voor wat hij waard was en Patrick kon niet anders dan Mark opjagen. Patrick wist dat na een paar ronden de banden goed op temperatuur en spanning zouden komen en hij dan de druk op Mark verder zou kunnen opvoeren. De voorsprong van Patrick op achtervolger Max Snoeck was inmiddels al opgelopen tot een 10-tal seconden. Voordat het zover was werd helaas weer code 60 gegeven doordat Hayley Lazell naast de baan was beland na een technisch mankement. De code 60 duurde langer dan nodig was, maar lang genoeg voor de wedstrijdleiding om iedereeen te controleren op snelheid. Niemand begin de fout om te hard te rijden.

Door de code 60 was het veld weer dichterbij gekomen en zaten Max Snoeck, Ton Strouss sr. e.a. weer aan de staart van Patrick. Net nadat Patrick de baanpost bij start/finish gepasseerd had werd er groen gezwaaid. Patrick zag geen groen omdat de volgende 2 baanposten niet bezet waren. Mark Beuk was net de tarzanbocht door had groen wel gezien, net als Max Snoeck die vlak achter Patrick reed. Gevolg was dat Mark een flink gat kon slaan en Patrick bijna door 2 mensen werd ingehaald. Sterk verdedigen tot en met de Hugenholzbocht voorkwam dat Max en Ton Strouss sr. konden profiteren van deze ongelukkige situatie. Daarna kon Patrick weer zich weer snel los rijden en beginnen aan de onmogelijke jacht op de top 6. De ontketende Ton Strouss sr. zette alles op alles en reed met veel risico naar de staart van Patrick. Aan het eind van het rechte stuk had Patrick de binnenkant goed afgedekt en Ton kon alleen buitenom vanuit de slipstream aanvallen. Zij aan zij gingen Patrick en Ton de Tarzanbocht in waar Patrick de auto beheerst bij het uitkomen naar buiten liet lopen. Onmogelijk voor Ton om in te halen. Ton liet onverschrokken het gas er volop staan en met maximaal risico liet hij de auto vol over het gras staan om toch naast Patrick te kunnen blijven richting de Gerlachtbocht. Patrick wist dat hij op moet passen, aangezien Ton ook regelmatig over de limiet gaat. Bij het insturen van de Gerlach sneed Ton naar binnen en om een aanrijding of erger te voorkomen hield Patrick in. De basissnelheid van Patrick was groter en Patrick voerde de druk op Ton dan ook op. Regelmatig verloor Ton bijna de controle over de auto. Toen er een olievlag gezwaaid werd bij de Kumhobocht verloor Ton weer bijna de controle en geschrokken hield hij dan ook in. Patrick liet hier vervolgens zien over voldoende lef te beschikken en ondanks de olie passeerde hij Ton buitenom en sloeg vervolgens direct een enorm gat. De volgende ronden hield Patrick het tempo hoog om te voorkomen dat Ton al te makkelijk naar hem toe kon rijden. Ton moest weer veel risico nemen wat uiteindelijk resulteerde in een schuiver in het Scheivlak.

Patrick finishte aldus op een 7e plaats, wat direct na de wedstrijd werd omgezet in een 6e plaats omdat de auto van Mark Beuk niet conform de regels bleek te zijn.

Max Snoek eindigde door de schuiver van Ton Strouss op de 7e plaats en dat bleek net voldoende voor hem om Patrick van het podium te houden. Patrick eindigde als 7e en klimt dankzij dit resultaat naar een 8e plaats in het kampioenschap. De top 6 lijkt onbereikbaar, maar wie weet is ook de Nurnburgring dit jaar, net als in 2010 weer beslissend en kunnen we dit seizoen toch nog afsluiten in de top 6.
 
 

Contactgegevens


St. BA-MOTORSPORT
Wilhelminastraat 45
8331 ME Steenwijk

E: info@ba-motorsport.nl
W: www.ba-motorsport.nl

Partners